We wcześniejszym artykule przedstawiliśmy korzyści dla startupów wykorzystujących crowdfunding udziałowy jako formę finansowania dla swojej działalności. W odpowiedziach na blogowy wpis wskazaliście, że jest ich jeszcze więcej.
Sprawa wygląda podbnie od strony inwestorów. Poniżej zdecydowaliśmy się przedstawić Wam X najważniejszych, naszym zdaniem, zalet inwestowania metodą ECF (equity crowdfunding.

1. Szansa na wysokie stopy zwrotu, dzięki inwestycjom w startupy we wczesnej fazie rozwoju.

Zakładamy, że odwiedziliście platformę CrowdWay, ponieważ szukacie najatrakcyjniejszej formy inwestowania. Dlaczego według nas crowdfunding jest inwestycyjnie atrakcyjny? Wynika to z wyższej wartości wskaźnika ROI, w porównaniu do innych metod inwestowania. Liczby nie kłamią!

Można sobie wyobrazić, że skoro spółka jest w początkowej fazie rozwoju to prezentuje projekt, nie mający odzwierciedlenia w rzeczywistości. W wielu przypadkach jest to prawda i większość startupów kończy na etapie pomysłu. Długo badaliśmy metody eliminacji ryzyka upadku spółek, które proponujemy naszym inwestorom. Postanowiliśmy w tym celu współpracować z jedynie z projektami, które postawiły już pierwsze kroki w swojej branży i zostały częściowo zweryfikowane przez rynek. Dla przykładu, w zakończonej niedawno kampanii Lovely, spółka wprowadziła już produkt na rynek i sprzedała pierwszą jego partię. Po wyprzedzaniu pierwszej transzy od razu pojawiły się zamówienia na kolejne. To daje pewność naszym inwestorom, że zespół founderów naprawdę angażuje się w projekt i ma wyznaczone realne cele.

Fakt, że jest to wciąż początek rozwoju spółki stwarza inwestorom szansę na wysoką stopę zwrotu w przyszłości. Tak jak było w przypadku artysty Davida Choe, który wykonał graffiti do pierwszego biura Facebook’a w 2005 roku.

Swoje dzieła wycenił na 60 000 dolarów. Mark Zuckerberg zaproponował mu jednak jako zapłatę udziały o takiej wartości. Prawdopodobnie nie chciał przeznaczac skromnego kapitału raczkującej spółki na zapłatę atyście. Dzięki przyjęciu zapłaty w akcjach i podjęciu ryzyka, artysta wielokrotnie zyskał. Gdy Facebook wchodził na giełdę w 2012 roku, udziały Davida były warte 200mln dolarów. Kto nie chciałby podzielić losu Davida?

2. Dywersyfikacja ryzyka inwestycyjnego – pełne portfolio inwestycyjne

 

 

Minimalizacja ryzyka inwestycyjnego to nadrzędny cel każdego inwestora, który chce świadomie pomnażać swój majątek.  Jak staramy się eliminować ryzyko w Crowdway? I jak Ty możesz je dzięki naszej platformie wyeliminować?

Dzięki małym kwotom potrzebnym do inwestycji w młodą spółkę, masz szansę na dywersyfikację ryzyka inwestycyjnego.  Prawidłowo skomponowane portfele inwestycyjne mogą przynieść wysokie stopy zwrotu w długim okresie, to jednak droga do sukcesu bywa kręta i wyboista. Angażując kapitał w wiele spółek dajesz sobie szansę na pewniejszy zysk.  Mimo, że staramy się eliminować ryzyko weryfikując spółki wraz z zespołem analityków, którzy przeprowadzają pełne due diligence, niemożliwym jest zapobiec wszystkim niebezpieczeństwom. Według najnowszego raportu platformy Seedrs – odpowiednika CrowdWay w Zjednoczonym Królestwie, to właśnie osoby inwestujące w wiele przedsiębiorstw osiągają najlepsze wyniki, ponieważ dywersyfikują ryzyko. Co ciekawe, z raportu wynika, że stopa zwrotu nie zwiększa się w nieskończoność wraz z liczbą spółek, w które inwestujemy. Optymalna liczba spółek, w jakie powinno się zainwestować, aby osiągnąć najwyższą stopę zwrotu zawiera się w przedziale od 10 do 19.

Zawsze sam wybierasz spółki w które inwestujesz, kierując się doświadczeniem, intuicją, bądź polegając na naszej analizie. Jako przedstawiciel konkretnej branży możesz obserwować startupy ze swojej dziedziny. Dzięki temu możesz poznać założycieli, wesprzeć ich w rozwoju lub nawiązać z nimi współpracę i przyspieszyć proces ich wzrostu.

3. Możliwość inwestowania niewielkich kwot – niska bariera wejścia.

Niska kwota inwestycji zachęca do podjęcia ryzyka, które towarzyszy inwestycjom. Dzięki niskim barierom wejścia możesz zainwestować “na próbę” lub  zacząć tworzyć swój portfel inwestycyjny nie narażając wszystkich oszczędności.

Do tej pory chcąc zainwestować w startup trzeba było skorzystać z pośrednictwa funduszy Venture Capital lub stać się Business Angel’em.  Minimalna kwota inwestycji w tych instytucjach w Polsce to ok. 40 tys euro, a w USA sięga nawet 20 mln dolarów. Nie każdy kto zdecyduje się inwestować może sobie pozwolić na zamrożenie kwoty tego rzędu. Crowdfunding udziałowy daje możliwość zaangażowania mniejszego wolumenu. Przy naszych kampaniach jest to ok. 2000 zł. Dzięki temu możesz stać się udziałowcem innowacyjnej spółki, a nawet kilku, bez konieczności blokowania wszystkich swoich oszczędności.
Niska kwota inwestycji jest też szansą dla osób, które nie dysponują licznymi środkami, a chcą stopniowo rozpoczynać swoją przygodę z inwestowaniem. W ten sposób uczą się jak najlepiej ulokować swoje oszczędności. Mamy nadzieję, że crowdfunding udziałowy przyczyni się do edukacji ekonomicznej Polaków.

 

 

4. Wspieranie polskiej gospodarki i napędzanie innowacji.

Jeżeli ważne jest dla Ciebie wspieranie konkretnych projektów, w których masz doświadczenie zawodowe lub którymi się szczególnie pasjonujesz, to dobrze trafiłeś!  Zależy nam na pobudzeniu gospodarki i rozwijaniu młodych przedsiębiorstw poprzez “szytą na miarę” pomoc w pokonaniu bariery finansowej.

Inwestując w startup powierzacie swoje oszczędności konkretnym osobom, a nie bankom, funduszom czy instytucjom państwowym. Wiecie czym zajmuje się dana spółka, bo prezentując swoją działalność i pomysły zyskała waszą uwagę. Być może nowa usługa czy produkt rozwiąże problem, który sami napotykacie w pracy czy w życiu codziennym. Przykładowo, zjawisko złych nawyków żywieniowych dotyczy wielu z nas, a dzięki startupowi z naszej platformy – DrBarbarze – coraz więcej osób ma szansę ten problem wyeliminować. Przykładów kampani, w które inwestowali użytkownicy platform crowdfundingowych ze względu na społeczne znaczenie projektu jest wiele. Oczywiście najlepszym przykładem są platformy crowdfundingu charytatywnego gdzie możemy uratować zdrowie lub życie nieznajomej osoby niewielkim wkładem finansowym. Także w biznesie możemy realnie wpływać na zmianę świata na lepsze. Obrazuje to startup Migam, który stworzył aplikację dla osób głuchoniemych, dzięki której mogą one w każdej chwili połączyć się z tłumaczem języka migowego. Dzięki temu wykluczenie społeczne i bariery komunikacyjne osób niesłyszących zostają zminimalizowane. Innym przykładem mogą być startupy, dla których powodem działalności jest ochrona środowiska. Firma Virtual Power Plant, wykorzystując technologię chce zoptymalizować zużycie energii.

 

 

Możliwość wsparcia innowacyjnych firm daje realne szanse rozwoju polskiej przedsiębiorczości. Chociaż zabrzmi to górnolotnie – wierzymy, że polskie firmy mają potencjał globalny, ale wciąż brakuje im środków aby w pełni rozwinąć skrzydła. Obserwacje na innych rynkach pokazują, że dzięki platformom crowdfundingowym relokacja kapitału odbywa się efektywniej – pieniądze trafiają bezpośrednio do przedsiębiorców. Crowdfunding proponuje rozwiązanie bez odsetek. To bez wątpienia budujące uczucie, gdy widzimy, że nasze oszczędności przyczyniły się do rozwoju projektu, który na naszych oczach rozwiązuje problem dotykający pewnej części społeczeństwa. Taką postawę chcemy promować w naszym społeczeństwie – niech wspieranie startupów stanie się popularne, ponieważ jest pożyteczne!  

5. Edukacja na temat inwestowania i rozwoju startupów.

Nasza platforma to nie tylko miejsce przez które przechodzi kapitał. Tworzymy też społeczność inwestorów, zaangażowanych w nasze projekty, którzy mogą wymieniać się doświadczeniem i spostrzeżeniami. Jeżeli jesteś osobą przedsiębiorczą w  naszej społeczności poznasz inspirujących ludzi – founderów i inwestorów.

Podczas kampani organizujemy webinary i spotkania z founderami w wybranych miastach, a także szkolenia z inwestowania poprzez crowdfunding udziałowy. Wspieramy relacje inwestorów i spółek. Dzięki temu inwestorzy ciągle trzymają rękę na pulsie, mogą reagować i pomagać spółkom zgodnie ze swoimi możliwościami. Co 3 miesiące po kampanii zakończonej sukcesem, nasi inwestorzy otrzymują raporty z aktualnymi informacjami na temat danej spółki, w której ulokowali kapitał. Publikujemy także wpisy na blogu gdzie rozmawiamy z założycielami spółek o planowanych i o podjętych działaniach w związku z zebranymi środkami. W wywiadzie z Eleonorą Burzyńską, founderka aplikacji opowiada o rozwoju firmy, dzięki czemu nawet nie inwestujący mogą prześledzić w jaki sposób jej spółka wykorzystuje kapitał pozyskany przez CrowdWay. Publikowane przez nas raporty i szkolenia, które prowadzimy, są także okazją dla osób, które chciałyby rozpocząć własny biznes. Z raportów kwartalnych mogą wiele dowiedzieć się o tym, jakie trudności napotykają młode firmy, a przede wszystkim jak sobie z nimi radzą. Platforma CrowdWay to miejsce, gdzie spotykają się przedsiębiorczy ludzie i inspirują siebie nawzajem. Mamy nadzieję, że wraz z rozwojem platformy, będzie się rozwijała także nasza społeczność, która jest niesamowitą wartością crowdfundingu jako zjawiska. Dzięki rozwojowi technologii możemy skupiać osoby o podobnym systemie wartości podejściu do biznesu.

Z przyjemnością spotkamy się z Wami podczas naszych wydarzeń i wymienimy doświadczeniami!