Seedrs powstała 6 lipca 2012 roku jako pierwsza na świecie platforma wykorzystująca crowdfunding udziałowy. Jej celem było udostępnić inwestowanie w start-upy szerokiej rzeszy inwestorom.  Od tamtej pory przeprowadzili 375 rund finansowania dla przedsiębiorstw z Wielkiej Brytanii i Europy. Za pomocą platformy Seedrs można stać się inwestorem na 2 sposoby:

  • wykupując udziały konkretnej spółki – minimalna kwota inwestycji to  10£/€,
  • przeznaczając określony kapitał w celu wsparcia paru projektów – minimalna kwota inwestycji 1000£/€

Poniżej prezentujemy Wam najważniejsze trendy, jakie znaleźliśmy w najnowszym raporcie Seedrs, w którym podsumowują swoją działalność.
W swoim zestawieniu pokazują jakie spółki wspierali, charakteryzując je według branży, targetu (B2B, B2C, lub hybrydowe), tego czy tworzyły produkt hardware’owy czy software’owy oraz oczywiście wysokości zebranej kwoty.

 

Procentowo przedstawia się to następująco:

Duże zróżnicowanie pokazuje, że z equity crowdfunding’u  może skorzystać firma działająca absolutnie w każdej branży. Chociaż oczywiście niektóre są w niej bardziej obecne, ze względu na to, że rozwijanie projektów w nich jest obarczone większym ryzykiem.

1
Głównym założeniem było wspieranie przede wszystkim kampanii B2C, ponieważ crowd miał reprezentować konsumentów. Jednak w miarę rozwoju platformy B2B znalazło również bardzo spory odzew, ze względu na fakt, że inwestorami były osoby ze środowiska biznesowego i wspierały dany produkt, bo czuły, że rozwiąże problem jaki napotykają na co dzień w pracy.

2

 

Nie dziwi to, że większość, bo aż 85% projektów zawierały chociaż po części produkt wykorzystujący najnowsze technologie. Pokazuje to w jakim kierunku rozwija się gospodarka, a także, to że popyt na tego typu usługi nie został zaspokojony i ciągle rośnie. Część produktów hybrydowych pochodzi od firm, które wprowadzając do swojego produktu hardware’owego software’owe rozwiązania może utrzymać się w branży. Nie należy jednak ignorować projektów oferujących hardware – o nie także ubiegają się inwestorzy i dalej są podstawą gospodarki

3

Na początku ograniczyli zebraną kwotę do 150 000£ i skupiali się na małych projektach. W miarę istotnego rozwoju rynku postanowili znieść ten limit i dostosować się do oczekiwań projektodawców.

4

Mimo wszystkich obostrzeń podatkowych, rodzaj inwestycji jakim jest equity crowdfunding charakteryzuje się wysoką stopą zwrotu, bo aż 14,4% a przynajmniej w skali projektów zrealizowanych przez Seedrs na dzień 30 września 2016 roku, z wliczonymi podatkami 54,2%. Wysoka stopa zwrotu rekompensuje fakt, iż jest to inwestycja obarczona ryzykiem, a uzyskany zysk nie jest zbyt płynny.

Ze względu na różne kryteria stopa zwrotu się zmienia:
– spółki oferujące produkty hybrydowe (software i hardware)  uzyskują najlepszy wynik – 20,5% stopy zwrotu, po odliczeniu podatków
– najlepiej mają się te, które docierają do hybrydowego targetu, czyli tworzą produkty B2B oraz B2C – osiągają stopę zwrotu na poziomie 29,8%.
– ze względu na branżę w czołówce są:
Finanse i płatności – 38,6%
Nieruchomości i dobra prywatne 35,8 %
SaaS/PaaS (oprogramowanie i bezpieczeństwo) – 30,3%’

Doświadczenie platformy pokazuje też, że najlepiej zarabiają inwestorzy, którzy nabyli udziały w ponad 10 kampaniach – ich średnia stopa wzrostu przewyższa tych, którzy zaangażowali się w mniej niż 10 kampanii i wynosi ponad 20%.

Według raportu Seedrs, zjawisko equity crowdfundingu będzie się rozwijało, ponieważ jest to optymalna forma finansowania dla przedsiębiorców, którzy nie mogą uzyskać wsparcia banków, gdyż ich wymogi są zbyt awersyjne do ryzyka. Z kolei fundusze VC są zbyt inwazyjne dla osób, które mają dokładny plan na rozwój swojej firmy. Dodatkowo platformy crowdfundingowe monitorują wciąż młode środowisko start-up’ów, dostarczają danych o ich rozwoju, jednym słowem stanowią najbardziej przyjazny inkubator do rozwoju ryzykownych przedsięwzięć.  Niosą też ze sobą misję edukacji – zachęcają coraz większe rzesze inwestorów do stawiania pierwszych kroków na drodze do zbudowania swojego portfela inwestycyjnego. Ta nauka odbywa się przez wzajemność oddziaływań – platforma crowdfundingowa od społeczności inwestorów czerpie informacje ile wart jest dany projekt, a więc czy znajdą się chętni aby w niego inwestować.