Janusz Palikot po raz drugi ruszył z kampanią crowdfundingową. Jego Tenczyńska Okovita SA stanęła na podium wartości zbiórek 2019 roku, pozyskując 4,18 mln zł w 36 dni. Celem nowej kampanii jest pozyskanie do 4,17 mln zł na rozwój biznesu Tenczynek Bezalkoholowe SA. Spółka ma zajmować się całkowitą dealkoholizacją piw Browaru Tenczynek i krajowych browarów kraftowych.
Piwa 0,0% – czarny koń na piwnym rynku
W ramach poszerzania portfolio Janusza Palikota powołana została spółka Tenczynek Bezalkoholowe SA, która jest „spółką-wnuczką” Browaru Tenczynek (należącego do Manufaktura Piwa, Wódki i Wina SA). Jej głównym celem jest wprowadzanie na rynek regionalnych i rzemieślniczych piw o zawartości alkoholu 0,0%. Będą to pierwsze tego typu pozycje na polskim rynku, wyprodukowane w sposób utrzymujący pełnię aromatów i smaku piwa alkoholowego. Spółka zamierza zaoferować usługę dealkoholizacji piwa dla browarów kraftowych.
Wykres: Dynamika rynku piw bezalkoholowych w Polsce
Na tle Europy Polska jest w czołówce, jeśli chodzi o tempo rozwoju segmentu piwa bezalkoholowego. Według danych opublikowanych przez Nielsena w ubiegłym roku, piwo poniżej 0,5% to już wartość 513 mln zł i 3,1% udziału w rynku alkoholi ogółem. Obecnie mamy ogromny wybór piw rzemieślniczych i myślę, że często przywoływana ‘piwna rewolucja’, doczeka się kolejnego etapu. Zaobserwowaliśmy popyt, więc zadbamy o podaż. Co więcej, umożliwimy także innym browarom na rynku wejście w ten perspektywiczny segment – powiedział Janusz Palikot.
Zostać wspólnikiem Palikota
W sumie Janusz Palikot na rozwój spółki Tenczynek Bezalkoholowe chce pozyskać od inwestorów 4,17 mln zł. Kwota ma pokryć następujące cele: zakup aparatu do dealkoholizacji – 1,9 mln zł, aromatyzatora – 140 tys. zł, wirówki do piwa – 750 tys. zł, karbonizatora – 130 tys. zł, a także analizatorów, generatora wody odtlenionej i zbiornika ciśnieniowy na piwo, Hop Gun za kwotę 900 tys. zł. Spółka planuje także prowadzić intensywne działania marketingowe (ok. 400 tys. zł).
Nowością będą cztery domy z kranami do piwa, które zbudujemy na terenie Browaru. Domy piwne będą miały funkcję mieszkalną, ale będą też idealną bazą noclegową dla osób korzystających z coraz szerszej oferty usług na miejscu. Koszty tego projektu zostaną w całości sfinansowane przez spółkę i jej inwestora celowego. Natomiast zadecydowaliśmy o włączeniu zysku z domów do pierwszej dywidendy – tłumaczy Palikot.
Strategia rozwoju
Spółka planuje rozpocząć procesy inwestycyjne do końca III kw. 2020. Uruchomienie maszyny do dealkoholizacji zaplanowano na I kw.2021 roku. W tym okresie ma nastąpić też premiera serii piw bezalkoholowych na rynku, co zbiegnie się ze startem sezonu piwnego. Do 2024 Tenczynek Bezalkoholowe planuje osiągnąć pułap sprzedanych 40 tys. hektolitrów, a zysk netto ma wynieść około 4,5 mln zł. Zgodnie z planem, pierwsza dywidenda będzie wypłacona w 2022 roku.
W nowej zbiórce na Tenczynek Bezalkoholowe SA dostępnych jest 6 pakietów inwestycyjnych. Najmniejszy zaczyna się od 360 zł, najwyższy to wkład od 225 tys. zł. Oprócz akcji spółka gwarantuje benefity – od zniżek i kuponów na zakupy w sklepie przez produkty Tenczynka i Tenczyńskiej Okovity, po limitowane gadżety z kolekcji, w tym grawerowany nóż ze stali damasceńskiej. Wszyscy akcjonariuszy otrzymują prawo do udziału w WZA i dywidendzie.
Szczegóły kampanii: www.crowdway.pl/kampanie