Jeżeli chcesz sfinansować startup lub rozwinąć firmę i zadajesz sobie pytanie: „czy wideoprezentacja jest potrzebna w promocji mojego projektu?”-  odpowiedź jest prosta. Film jest niezbędny w kampanii crowdfundingowej  i stanowi on filar sukcesu całego Twojego przedsięwzięcia. W tym wpisie dowiesz się, jak zrobić dobry film promocyjny dla startupu.

W świecie internetu mamy niewiele czasu na to, by przykuć uwagę odbiorcy. By Twój film można było nazwać dobrym, film musi zawierać prosty, przystępny komunikat „z ludzką twarzą”.

Zanim jednak wyciągniesz kamerę i zaczniesz filmować, sporządź plan i zastanów się:

  • Jakie frazy i symbole podkreślają wartości Twojego pomysłu?
  • Jakie emocje powinien wzbudzać, oraz jakie kolory pomogą je wyrazić?
  • Czy do prezentacji Ciebie i Twojego projektu pasuje powaga, czy raczej humorystyczne podejście?
  • Szukasz inwestorów, czy może oferujesz produkt, który chcesz sprzedać?

Odpowiedzią na te pytania będzie film, z którym się utożsamisz. Będzie Ci o wiele swobodniej opowiadać o swoim pomyśle w konwencji i środowisku, które sam wymyśliłeś.

Zatem jeśli już wiesz, jak będzie wyglądał Twój film, możemy popracować nad warsztatem.

Bądź autentyczny

Im bardziej będziesz prawdziwy i autentyczny, tym więcej ludzi utożsami się z Tobą. Kiedy już obdarzą Cię sympatią, polubią również Twój projekt. Pamiętaj, że inwestorzy nie dokonują inwestycji tylko przez pryzmat samego projektu, a głównie przez sympatię do ludzi go tworzących.

Opowiadaj historię

Potrafisz mówić godzinami o swoim pomyśle, zarażać nim inne osoby niczym wirusem przenoszonym drogą werbalną? Świetnie, posiadasz bardzo przydatną umiejętność storytellingu, która jest kluczowa w sukcesie Twojej kampanii. Jeśli jednak retoryka nie jest Twoją mocną stroną, zastosuj się do tych porad:

1.Przedstaw się

Opowiedz osobom, które zechcą wesprzeć Twój projekt, kim jesteś, co osiągnąłeś do tej pory i co zamierzasz zrobić.

2. Zarażaj

Wyjaśnij, dlaczego Twój projekt jest wart finansowania – opowiedz o swoim pomyśle. Wytłumacz, dlaczego jest inny niż cała reszta i podkreślaj jego wyjątkowość. Pamiętaj, że Twoja opowieść ma najsilniejszy wydźwięk, gdy jest wypowiedziana w filmie.

3. Motywuj

Dopiero, gdy podasz już wszystkie powody, aby ludzie wsparli Twój projekt własnym kapitałem, zacznij o niego prosić. Przedstaw konkretną kwotę pieniędzy i napisz, na co dokładnie zamierzasz ją przeznaczyć. Na sam koniec podkreśl, że powodzenie Twojego projektu zależy od wsparcia inwestorów.

4. Bądź sobą

Nawet przez moment nie próbuj naśladować kogoś, kim nie jesteś. Sztuczność zostanie od razu wychwycona. Ludzie chcą widzieć Ciebie, Twoją pasję, emocje i przede wszystkim prawdę. Nawet, jeśli oznacza to uwypuklenie Twoich niedoskonałości.

Bądź profesjonalny

Pamiętaj, żeby materiały, które przedstawiasz, oczywiście zależnie od budżetu, okrasić wysokiej jakości treściami audio-wizualnymi. Dodając do swojego filmu logotyp firmy, napisy w dobrze dobranej czcionce, czy chwytliwą muzykę, stwarzasz wrażenie przemyślanego, profesjonalnego projektu – to wzbudza poczucie bezpieczeństwa inwestowania w Twój pomysł. Ponadto, warto aby film wpisywał się w te zasady:

1. Standardem, jeżeli chodzi o długość filmiku jest czas poniżej trzech minut. Niektórzy (np. Kickstarter) zalecają jednak jeszcze większą zwięzłość, mówią by nie przekroczyć 90 sekund. Optymalną długością, w której będziesz w stanie utrzymać atencję odbiorcy jest czas od 1,5 do 3 minut. W tym czasie musisz zachęcić widza do tego, by wsparł projekt, a najlepiej, żeby przekazał filmik swoim znajomym. Zastanów się dobrze, jak wykorzystać pierwsze kilka sekund filmiku – to one zadecydują o tym, czy dalsza część zostanie w ogóle wyświetlona.

2. Logika filmów do kampanii crowdfundingowej jest bardzo zbliżona do logiki filmików reklamowych. Pamiętasz reklamy, które ładują się przed obejrzeniem filmu na YouTube? W tej konwencji ma zostać zachowany Twój filmik, z tym jednak wyjątkiem, że filmik Twojego projektu będzie ciekawy i nie będzie irytował odbiorcy.

3. Zdjęcia, grafiki i infografiki są mile widziane, bo dynamizują i upraszczają przekaz, a do tego pozwalają wykazać się profesjonalizmem i artyzmem, co zachęca również do udostępniania. Pamiętaj, by były one proste i przejrzyste, oraz by były schludnie wykonane i odpowiadały kolorystycznie do reszty projektu.

Na zakończenie

Wszystkie porady zamieszczone powyżej, są tylko nakreśleniem zasad, dzięki którym wielce prawdopodobne jest, że Twój film będzie naprawdę dobry. Nie traktuj ich jednak jako prawdy ostatecznej. Jeżeli masz pomysł i plan na to, jak ma wyglądać Twój film, zrób go tak, jak sobie wymarzysz. Nawet jeśli odbiega on skrajnie od porad tutaj napisanych. Kto wie, może w przyszłości to o Twoim filmiku napiszemy artykuł.

Powodzenia, twórz jak najlepsze filmy!

Przedstaw nam Twój projekt, z chęcią pomożemy!