„Poproszę browar” – powiedzieli inwestorzy wpłacając na platformie Crowdway.pl aż 2,47 mln zł. Producent piwa kraftowego, Doctor Brew uzyskał tym samym najlepszy wynik w historii crowdfundingu udziałowego w Polsce, zrealizował cel akcji i postanowił przedłużyć zbiórkę do 21 grudnia. Chce pozyskać jeszcze więcej środków wspierających zakup kultowego Browaru Lwówek od Grupy Browary Regionalne Jakubiak.
Dotychczasowy rekord wartości kampanii crowdfundingu udziałowego w Polsce należy do start-upu Lovely, który w 2017 roku pozyskał 1,64 mln zł na platformie Crowdway. – „Według naszych analiz, średni rezultat zbiórek udziałowych w Polsce oscylował w ostatnich latach wokół 200-400 tys. zł, a już zbliżenie się do 1 mln zł stanowiło imponujący wynik. Osiągnięcie Doctor Brew potwierdza siłę marki i strategii spółki, ale też świetnie rokuje dla polskiego equity crowdfundingu” – powiedział Jakub Niestrój, prezes zarządu Crowd Ventures.
Kampania Doctor Brew sp. z o.o. wystartowała 19 listopada na platformie Crowdway.pl. Spółka zwróciła się do społeczności o wsparcie w kwocie 2 mln zł na poczet zakupu Browaru Lwówek w zamian za udziały i pakiety benefitów. Inwestorzy poparli to przedsięwzięcie wpłacając w ciągu niespełna miesiąca aż 2,47 mln zł i przekraczając na dzień 17 grudnia cel kampanii o prawie 25%. – „Bardzo dziękujemy wszystkim inwestorom i fanom naszej marki za dotychczasowe wpłaty i dołączenie do społeczności ‘doctorów’. Cel kampanii osiągnęliśmy już w 24 dni, czyli na 5 dni przed pierwotnie planowanym zakończeniem zbiórki. Dzięki wysokości zgromadzonych do tej pory środków jesteśmy bliżej włączenia Browaru Lwówek do naszej spółki niż oczekiwaliśmy” – powiedział Łukasz Lis, prezes zarządu Doctor Brew sp. z o.o.
Spółka przedłużyła kampanię crowdfundingową o dodatkowych 5 dni – do 21 grudnia do godz. 15:00. – „Po pierwsze, zbiórka crowdfundingowa to dla nas istotny element budowania społeczności, dlatego postanowiliśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom zgładzających się inwestorów. Po drugie, włączenie Browaru Lwówek do naszej firmy to bardzo duże przedsięwzięcie. Większa wartość zbiórki oznacza mniejsze zapotrzebowanie na finansowanie z innych źródeł, a tym samym mniejsze koszty i lepszy wynik finansowy spółki. Dlatego po przebiciu kwoty 2 mln mamy nadzieję pozyskać dodatkowe środki” – wyjaśnił Tomasz Suchowierski, członek zarządu ds. finansowych Doctor Brew sp. z o.o.
Równolegle do kampanii crowdfundingowej Doctor Brew prowadzi ofertę prywatną udziałów o wartości 5 mln zł, by łącznie pozyskać 7 mln zł. Środki te mają zasilić kapitał operacyjny na poczet zakupu Browaru Lwówek, w tym przystosowanie go do wytwarzania piw kraftowych, zwiększenie produkcji w zakładzie z 2 do 4 tys. hektolitrów miesięcznie, a także zapewnić wkład własny do kredytu bankowego.W listopadzie Doctor Brew poinformował o wydzierżawieniu Browaru Lwówek należącego do Grupy Browary Regionalne Jakubiak. W ciągu 2 lat ma też wyłączne prawo do zakupu zakładu. Do tej pory spółka przejęła już zarządzanie w zakładzie i rozpoczęła przygotowania do przeniesienia do niego produkcji swoich piw kraftowych. Planuje też dodatkowe prace modernizacyjne i inwestycje w wyposażenie, o wartości przekraczającej 1,5 mln zł. W wyniku zawartej umowy spółka ma obecnie w portfolio 10 marek piw Doctor Brew oraz 6 marek Lwówek. – „Dzięki temu operujemy jednocześnie na rynku kraftowym i regionalnym, tj. w segmentach stanowiących 30% rynku piwnego w Polsce. Bardzo się cieszymy, że dyrektorem i głównym piwowarem lwóweckiego browaru nadal będzie dr inż. Paweł Zarychta, który kieruje produkcją w zakładzie od blisko 4 lat” – powiedział Tomasz Czechowski, członek zarządu Doctor Brew odpowiedzialny za sprzedaż.
PWC (PricewaterhouseCoopers) w raporcie z sierpnia 2018 r. prognozuje wycenę spółki Doctor Brew sp. z o.o. po transakcji na kwotę ok 31-36 mln zł. Udziały w ramach zbiórki crowdfundingowej sprzedawane są jednak z dyskontem wyceny do wartości 20 mln zł.
Zobacz historię Doctor Brew: