Crowdinvesting w branży filmowej

Rok 2019 przyniósł rekord frekwencji w polskich kinach. Sprzedano 60,2 mln biletów, których łączna wartość wyniosła 1,13 mld złotych. W roku 2020 r. umocniła się pozycja VOD, a producenci ruszyli z nowymi produkcjami.

Polskie kino coraz częściej doceniane jest zarówno pośród rodzimych odbiorców, jak i za granicą. W ubiegłym roku na 3. miejscu pod względem oglądalności znalazł się polski film „Miszmasz czyli Kogel Mogel 3” – zobaczyło go 2 389 082 widzów, a piąte miejsce z liczbą 1 890 000 zajęła „Polityka” Patryka Vegi. Sytuacja epidemiologiczna, która w roku 2020 osłabiła pozycję kin, wzmocniła sytuację serwisów VOD, które stanowią ogromny potencjał dla producentów. W  marcu 2020 roku wśród czołowej trójki serwisów VOD – Netflix, Player i HBO GO (w przypadku każdego z nich) o niemal milion wzrosła liczba użytkowników w stosunku do lutego 2020 roku. Tendencja zwyżkowa dotyczy także liczby użytkowników korzystających z aplikacji danych serwisów (źródło).

Jak zarabia branża filmowa?

Pierwszym etapem jest połączona z działaniami promocyjnymi dystrybucja filmu do kin sieciowych i studyjnych na terenie całego kraju (w dużych, średnich i małych miastach). Następującym kolejno źródłem przychodu po emisji filmu w kinach, jest jego emisja na platformach VOD oraz w telewizji. Oczywiście możliwe są również inne scenariusza jak na przykład premiera w serwisach VOD, a następnie dystrybucja w telewizji.

Ilość widzów a zwrot kosztów i zyski

Ilość widzów przekłada się bezpośrednio na zwrot kosztów inwestycji oraz zyski. Im większa ich ilość, tym bardziej wzrasta krzywa zysków przedsięwzięcia. Film, który obejrzało w kinach 250 000 osób zajmie ok. 85 miejsce w rankingu top 100 produkcji, które były dystrybuowane w Polsce (zarówno filmy polskie, jak i zagraniczne), a film, który obejrzało 500 000 osób ok. 50 miejsce.

W przypadku spółki celowej, która realizuje projekt produkcji filmu, rozliczenie z inwestorami może wyglądać w ten sposób, że poza przyznanymi w ramach wybranego pakietu benefitami otrzymają oni jako pierwsi zwrot zainwestowanej kwoty. Kolejne zyski będą dzielone proporcjonalnie do zakupionych akcji pomiędzy wszystkich akcjonariuszy. Na przychód projektu w zależności od przyjętej przez spółkę strategii składać się mogą: dystrybucja kinowa, licencja TV, streaming w platformach VOD oraz dystrybucja zagraniczna.