Akademia Inwestora | Lekcja 1 | Jak inwestować według zasad Petera Lyncha?

“Nigdy nie inwestuj w pomysł, którego nie jesteś w stanie narysować kredką.” – Peter Lynch

Porada ta może wydać się sprzeczna z intuicją, szczególnie jeśli myślisz o zainwestowaniu we wczesny etap uruchamiania firmy z branży technologicznej. Takie przedsięwzięcia kierują się zazwyczaj misją ściśle związaną ze zmianą świata. Rozwiązania, które chcą zaproponować są na tyle skomplikowane technologicznie, że tylko niewielkie grono specjalistów na świecie jest w stanie je całkowicie zrozumieć. Pomimo niezrozumienia specyfikacji rozwiązania, w które chciałbyś zainwestować, powinieneś być w stanie odpowiedzieć na podstawowe pytania na ich temat. Najważniejsze z pytań zostały opisane poniżej.


Jaki problem przedsiębiorstwo próbuje rozwiązać? Czy problem, który chcą rozwiązać istnieje? Czy jest to problem realny?

W historii wynalazków zazwyczaj możemy dostrzec, iż zostały one stworzone na podstawie potrzeby ludzkiej. Aktualnie jednak żyjemy w czasach, w których większość potrzeb jest zaspokojonych chociaż częściowo. Odkrycie nowych rozwiązań jest sporym wyzwaniem, z którym zmaga się na etapie rozwoju każde przedsiębiorstwo. Sukces odnoszą jednak jedynie te, które faktycznie oferowanymi przez siebie produktami czy usługami odpowiadają na oczekiwania, w obecnych czasach, wymagających klientów. Inwestor ma na celu osiągnięcie jak największego zwrotu z inwestycji, a efekt taki uzyska, kiedy wspierane przez niego przedsiębiorstwo odniesie wcześniej wspomniany sukces.


Jaki jest rynek docelowy przedsiębiorstwa? Kto jest jego klientem?

Należy zdać sobie sprawę z tego, że nie istnieje produkt, którego grupą docelową jest każdy. Jednak jeśli zamierzasz zainwestować swoje środki w dane przedsiębiorstwo, uprzednio dowiedz się, czy wielkość obecnych bądź potencjalnych klientów jest na tyle duża, aby biznes był zyskowny.


Czy oferowany przez przedsiębiorstwo produkt faktycznie rozwiązuje problem (lub zaspokaja potrzeby) swojego rynku?

Pytanie to nie jest jednym z tych, na które możemy w prosty sposób odpowiedzieć. Z pomocą przychodzi to pojęcie product/market fit. Określenie to należy rozumieć jako okoliczności, kiedy znajdujemy się na dobrym rynku z produktem, który jest w stanie ten rynek zaspokoić. Sytuacja, w której ludzie rozumieją i korzystają z danego produktu na tyle, aby rozpoznać jego wartość to wielka wygrana dla przedsiębiorstwa. Jednak kiedy odbiorcy tego produktu zaczynają dzielić się pozytywnymi doświadczeniami z nim związanymi z innymi ludźmi, wtedy możemy stwierdzić, że mamy do czynienia z product/market fit. Według Seana Elisa produkt wpasował się w rynek, jeżeli więcej niż 40% użytkowników twierdzi, że przeżyliby zawód, gdy produkt/usługa przestałyby być dostępne.

W jaki sposób przedsiębiorstwo planuje zarabiać pieniądze oraz w jaki sposób aktualnie je zarabia?

Kolejną istotną informacją, którą powinien posiadać inwestor, jest to czym spółka, którą zamierza wesprzeć, się zajmuje oraz które z jej działań przynoszą jej zysk. Warto też znać plany rozwojowe przedsiębiorstwa oraz przeanalizować ich słuszność.

Całkiem proste, prawda? Bez względu na to, jak skomplikowany może być biznes, odpowiedzi na te pytania powinny być oczywiste.

Gdzie znaleźć te informacje?

Spółki, które korzystają z crowdfundingu udziałowego dzielą się tymi informacjami ze swoimi potencjalnymi inwestorami za pomocą platform crowdfundingowych. Warto również śledzić ich media społecznościowe oraz wszelkie dostępne treści, które są upubliczniane o ich działalności oraz oferowanych produktach. Przy większości kampanii crowdfundingowych spółki publikują również materiały w formie wideo o ich historii, działaniach czy celach na przyszłość, w których bliżej możemy poznać również ludzi, którzy zajmują się danym przedsięwzięciem. Ostatnio coraz częściej pojawiają się również webinary z założycielami spółki poszukującej kapitał, podczas których można uzyskać odpowiedzi na przytoczone powyżej pytania oraz zapytać o inne nurtujące kwestie.

 

“Unikaj prognoz, patrz co dzieje się w firmach, w których posiadasz akcje.– Peter Lynch

Podstawową informacją, której zazwyczaj oczekuje inwestor, są prognozy finansowe przedsiębiorstwa. Jednak często analiza takich prognoz nie jest łatwa, ze względu na trudności związane z punktami odniesienia. Sytuacja taka zachodzi przede wszystkim w przypadku, kiedy oferowany produkt ma być innowacyjny, a przedsiębiorstwo nie posiada konkurencji.

Świadomy inwestor powinien oprócz danych finansowych oraz prognoz do nich się odnoszących, przeanalizować informacje dotyczące tego, czy spółka się rozwija, kto nią zarządza, jakie posiada zasoby oraz w jaki sposób je wykorzystuje.

 

Nigdy nie inwestuj w spółkę, jeśli nie znasz jej kondycji finansowej.– Peter Lynch

Poznanie kondycji finansowej spółki, która szuka finansowania poprzez crowdfunding jest trudniejsze niż przy inwestowaniu w spółki na giełdzie. Ze względu na brak rozbudowanych sprawozdań finansowych bądź brak ich udostępnienia. Jednakże to, o czym możesz przeczytać o spółkach, realizujących kampanię crowdfundingową to, na jaką kwotę biznes został wyceniony, wskaźniki związane ze sprzedażą czy obrotem. Warto pokrótce przeanalizować czy spółka się rozwija oraz w jakim tempie.

Szczególną uwagę przed inwestycją powinieneś zwrócić przede wszystkim na takie aspekty jak:

– jaka jest przewidywana stopa zwrotu;

– jakie ryzyko niesie za sobą inwestycja;

– na co zostaną przeznaczone środki;

– jakie spółka ma dalsze plany;

– jakie są prawne aspekty oferty.

 

 

Wszystkie te warunki powinieneś przyrównać do swoich oczekiwań i na podstawie wniosków oraz wcześniej przeanalizowanych danych podjąć decyzję, gdzie i w jakiej kwocie ulokować swoje środki. Pamiętaj również o ryzyku, które towarzyszy każdej inwestycji. 

 

Pamiętaj, że każda inwestycja łączy się z ryzykiem, a decyzję zawsze podejmujesz samodzielnie.