W lipcu ogłosiliśmy, że Crowdway będzie zmierzał „w stronę crowdinvestingu”. Pod tym hasłem kryje się m.in. rozszerzenie portfela od start-upów do biznesów w fazie intensywnego wzrostu. Naszym debiutantem w tym nowym segmencie została spółka Etno Cafe.
Kampania Etno Cafe różni się nie tylko od projektów, które do tej pory pojawiały się na naszej platformie, ale także od typowych kampanii w całym polskim crowdfundingu. Po pierwsze, spółka działa na rynku już od 6 lat i prężnie rozwija skalę biznesu. Dziś ma palarnię kawy, browar kawowy do produkcji Cold Brew, 17 kawiarni i ambitne plany dalszego rozwoju. W ten sposób wpisuje się wiodące, globalne trendy branży w 2018 roku – czyli wzrostu skali biznesów prowadzących zbiórkę i wartości samych zbiórek. Po drugie, jest to spółka akcyjna, która przez crowdfunding wspiera ofertę publiczną swoich akcji.
Co warto wiedzieć o przebiegu takich kampanii?
- Czy kampania o celu 5 mln zł spełnia wymogi prawa polskiego i UE?
Oczywiście! Od lipca 2018 r., dzięki rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE, limit zbiórek publicznych zwiększył się ze 100 tysięcy euro do 1 mln euro. Do tej kwoty prawo unijne nie wymaga prospektu emisyjnego. Z kolei polska Ustawa o ofercie publicznej dla ofert o wartości od 1 do 2,5 mln euro wymaga, by spółka przygotowała memorandum informacyjne dla inwestorów. Ten dokument musi uzyskać zgodę od Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). Kampania Etno Cafe spełnia wszystkie te warunki.
- Co to jest memorandum informacyjne?
Memorandum informacyjne to dokument o wiele szerszy, niż standardowa prezentacja crowdfundingowa. Spółka przygotowuje go we współpracy z domem maklerskim. W memorandum przeczytasz o szczegółach działalności firmy, perspektywach rozwoju, poznasz wyniki finansowe i rynek. W dokumencie spółka przedstawia też potencjalne czynniki ryzyka inwestycji.
- Dlaczego platforma odsyła na stronę domu maklerskiego, by dokonać zakupu akcji?
Tego wymaga polska ustawa o ofercie publicznej dla emisji akcji o takiej wartości. Wszystkie formalności prowadzi dom maklerski, który razem ze spółką odpowiada za prawidłowość informacji i procedur. Na stronie www domu maklerskiego znajdziesz komplet dokumentów potrzebnych do inwestycji. Przy takich kampaniach nasza platforma pełni funkcję narzędzia do prezentacji projektów
- Dlaczego jest tyle dokumentów do wypełnienia?
Zakres dokumentów jest rzeczywiście szerszy niż przy standardowych na polskim rynku kampaniach crowdfundingowych. Oferty publiczne o takiej skali, jak Etno Cafe, wymagają spełnienia formalności przewidzianych w przepisach, jak złożenie oświadczeń m.in. o źródle pochodzenia pieniędzy, które przeznaczasz na inwestycje, wskazanie ilości akcji, które chcesz objąć czy potwierdzenie zapoznania się z memorandum i akceptacji statutu spółki. Etno Cafe sformułowało też określone warunki, które należy spełnić, by stać się akcjonariuszem.
- Czym są pakiety i czy to standard, że oprócz akcji otrzymuje się dodatkowo „nagrody”
W crowdfundingu nieudziałowym często spotyka się dodatkowe bonusy, zachęcające do wsparcia projektu. Przez crowdfunding udziałowy nabywasz akcje lub udziały w spółce. Przekazanie bonusów nie jest obowiązkowe, ale firma może dodatkowo nagrodzić swoich inwestorów, którzy często są jednocześnie konsumentami jej produktów lub usług. Etno Cafe przygotowało takie zestawy nagród dla swoich inwestorów.
- Dlaczego w kampanii Etno Cafe nie ma licznika pokazującego aktualne poparcie dla projektu
Brak licznika jest ściśle związany z przepisami obowiązującymi przy emisjach papierów wartościowych (akcji) i osiągających wartość powyżej 1 mln euro. Przepisy te mają na celu zapewnienie równego dostępu do informacji o aktualnej sytuacji spółki wszystkim inwestorom, bez względu na to, kiedy zapiszą się na akcje. Ten równy dostęp do informacji realizowany jest w przypadku Etno Cafe przez publikację w identycznej formie, wszelkich informacji istotnych dla inwestycji, na stronach www spółki oraz domu maklerskiego – przez cały okres trwania oferty. W kampaniach, w których nie zaistnieje konieczność spełnienia wyżej wspomnianego wymogu (np. sp. z o.o.), z pewnością pojawi się licznik!
Jeśli masz dodatkowe pytania, dotyczące przebiegu kampanii, napisz do nas.