Ponad 40,3 mln zł zebranych przez spółki, 20 emisji akcji, ponad 8,5 tys. inwestycji, a także rekordowa, 7-minutowa kampania Kombinatu Konopnego – tak w skrócie wyglądał rok 2021 dla Crowdway. W minionym roku emitenci pozyskali łącznie o 57% więcej środków niż w 2020 roku. Jednocześnie jest to największa kwota zebrana w ciągu roku przy współpracy z jedną platformą ECF w dotychczasowej historii crowdfundingu udziałowego w Polsce.
Liczba emisji wzrosła z 12 do 20 rocznie. Siedmiu emitentów prowadziło kampanie po raz drugi, co pokazuje, że spółki, które pozyskały zaufanie inwestorów i realizują cele emisyjne, mogą liczyć na udane kolejne rundy inwestycyjne w tym modelu finansowania.
Wartość środków zebranych przez spółki osiągnęła łącznie rekordowe 40,3 mln zł, tym samym, m.in. zgodnie z danymi ZPF, pod tym względem Crowdway utrzymuje status lidera rynku. Dynamiczne wzrosty są widoczne już od kilku lat: w 2018 wartość kapitału zebranego przez emitentów wspieranych przez platformę Crowdway oscylowała wokół 4 mln zł, w 2019 roku wzrosła ponad dwukrotnie, do kwoty 10,8 mln zł. W 2020 roku odnotowano następny rekordowy wzrost – do 25,6 mln zł. Implementacja unijnej dyrektywy zwiększającej limity możliwych do pozyskania środków z 1 mln EUR do 2,5, a docelowo do 5 mln EUR, pozwala z optymizmem patrzeć na 2022 rok.
Rok 2021 był czasem bardzo dynamicznego rozwoju całej branży. Crowdway umocnił się na pozycji lidera rynku crowdinvestingu w Polsce, a rok 2022 zapowiada się równie ekscytująco. Przygotowujemy szereg nowości i zmian, które pozwolą nie tylko sprostać regulacji rynku, ale także będą benchmarkiem w wyznaczaniu standardów jakości na rynku – mówi Marcel Rowiński, prezes zarządu Crowdway.
Ponad połowa emitentów wspieranych przez Crowdway pozyskała finansowanie w kwocie ponad 1 mln zł (13 emisji), a pięciu z nich osiągnęło maksymalny pułap emisyjny w wysokości 1 mln euro. Inwestorzy dokonali łącznie 8 580 wpłat (kampanie zakończone) w porównaniu do 6 054 w 2020 roku. Wzrosła także średnia kwota inwestycji, z 4,2 tys. zł do 4,7 tys. zł.
Wartość inwestycji w crowdfunding udziałowy rośnie, ale to nie znaczy, że jest łatwiej pozyskać finansowanie. Inwestorzy wiedzą coraz więcej, wobec tego wymagają więcej od emitentów. Spółki, które potrafią dobrze komunikować się z rynkiem, zyskują. W trakcie emisji stają się lepiej rozpoznawalne, docierają do nowych klientów, kontrahentów, zwiększają sprzedaż, łatwiej im pozyskać wykwalifikowanych i zaangażowanych pracowników – mówi Tomasz Kowcun, członek zarządu Crowdway.
Rok 2021 to także kolejny rekord Kombinatu Konopnego. Pierwsza emisja spółki (w 2020 r.), w maksymalnym limicie finansowania 1 mln euro, zakończyła się w ciągu 38 minut. Kolejna, również na 1 mln euro, zamknęła się w czasie ponad pięć razy krótszym i rekordowym – 7 minut.
Działania komunikacyjne i PR wokół pierwszej emisji zostały w tym roku docenione w jednym z najważniejszych konkursów branżowych i nagrodzone podczas gali Złote Spinacze 2021.
Platforma Crowdway łącznie wspierała 45 emisji akcji, w tym 42 już zakończonych, z czego 23 – zebraniem 100% wnioskowanej kwoty. Podczas 11 kampanii emitenci pozyskali kwoty powyżej 4 mln zł. We wszystkich dotychczasowych emisjach spółki pozyskały ponad 86 mln zł. Wśród emitentów znalazły się spółki szybkiego wzrostu czy startupy z wielu różnych branż, m.in.: Pora na Pola, Useme, Coffedesk, Las Vegans czy film Rój.